maandag 13 maart 2017

De laatste boom van maart

Op straat, naast de glas -en papierbakken, heeft iemand zijn kerstboom neer gepleurd.
Gepleurd ja, want deze boom heeft duidelijk geen respectvolle afscheidsgroet gekregen of een bedankje.
Ondersteboven met zijn naaldjes op een hoop.

Ik loop er langs, een beetje boos dat de eigenaar niet beter voor zijn boom gezorgd heeft, gepland op zijn of haar balkon of naar de dierentuin gebracht (dat kan!! Voor in het verblijf van de dieren!).
Maar dan bedenk ik me dat de eigenaar misschien juist heel goed voor zijn of haar boom gezorgd heeft want hij is nog redelijk groen en het is maart.
En een kerstboom in maart zie je bijna nooit.
Misschien wilde de eigenaar helemaal niet dat het lente werd, misschien wilde hij of zij lekker in de kerstsfeer blijven hangen en zichzelf een beetje volproppen op de bank met een haardvuurtje.
Er bestaat zoiets als een winterdip maar laten we de lente/zomerdip ook niet onderschatten.
Als de dagen lichter worden voelen de meeste mensen zich vrolijker en fitter.
Maar het kan ook zo zijn dat je er helemaal niet van houdt om met z'n allen in het park in de zon te zitten en een lenteschoonmaak te houden.
Sommige mensen blijven gewoon liever in dat knusse, veilige in-een-holletje-gevoel van de kersttijd.
Ik spreek hierbij niet voor mezelf want ik hou helemaal niet van de winter maar ik kan me toch voorstellen dat deze kerstboom iemand heel lang een fijn gevoel heeft kunnen bezorgen. Een uitgerekt kerstgevoel.
En terwijl ik verder loop bedenk ik me dat er nog een sinterklaasgedicht op het krijtbord in de gang staat.
Die moet ik straks ook maar even uitvegen.
Het is immers allang maart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten