donderdag 9 maart 2017

Binnen naar buiten brengen


Onzekerheid uit zich bij mij in iets uiterlijks.
En dan niet de standaard dingetjes zoals een te grote neus of rare bubbeltjes en flurpjes.
Ik ben namelijk heel blij en tevreden met mijn lichaam en mijn gezicht enzo.
Bij mij uit onzekerheid en verdriet zich in het uiten van mijn innerlijk.
Heel vaak ben ik van mening (of denk ik van mening te zijn) dat mijn innerlijk het beste gepresenteerd wordt in een outfit.
Ik wil dan dat mijn kleding mij eruit laat zien zoals ik van binnen ben. Dat ik er altijd uit zie zoals ik op mijn leukst en puurst kan zijn.

Maar eigenlijk zou ik willen dat iedereen de hele dag door naakt rond zou lopen want als ik dat deed zou ik op mijn Lot-tigst zijn.
Dan zou iedereen zijn of haar meeste Ik zijn.

Ik heb er moeite mee om kleding te vinden die mij weerspiegelt.
En ik vind het heel vervelend dat ik het hierin zoek (en trouwens niet vind!!! Ik ben nooit echt heel erg blij met kleding!!).
Want het gaat helemaal niet om een outfit die mij interessant doet lijken, dat weet ik ook wel.
Het gaat om jezelf zijn en trots zijn, jezelf laten zien voor wie je bent en hoe jij in de wereld staat.
Misschien durf ik dat niet.

Ik kan mezelf heel mooi verstoppen achter mijn gedichten (ieder gedicht is natuurlijk een uiting van hoe ik iets voel of meemaak)
maar dat betekent niet dat ik me letterlijk en/of figuurlijk bloot durf te geven.
Slechts kleine deeltjes van wat ik voel komen terecht in een gedicht.
Zo werkt het nou eenmaal.
Misschien is het genoeg.
Maar het voelt nooit echt volledig.




Nog nooit heb ik me zo volledig gevoeld als het moment voordat de eerste druk van Wezens uit kwam.
Ik hoefde niet te schrijven voor anderen. Niemand vroeg me ooit om een gedicht dat niet over mij ging.
Ik mocht schrijven wanneer ik dat wilde en ik had geen lezers. Ik accepteerde dat ik in een proces zat en dat het niet afgerond en volledig hoefde te zijn. En juist dat maakte dat ik me volledig voelde.
Helemaal in het nu.
Van binnen en van buiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten